• شنبه تا 5شنبه، ساعت 8 صبح - 8 شب
  • ایران
    تهران
    09359596977
    شنبه-5شنبه،8صبح-8شب
    Info@keyhanpump.com
بسته

انتخاب پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

اگر به دنبال انتخاب پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه هستید، قطعا این مقاله در خرید و انتخاب پمپ آب خانگی به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله به جواب سوال از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه؟ و همچنین شیوه محاسبه قدرت پمپ آب خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اصول انتخاب پمپ

همانطور که میدانید پمپ اب یکی از اجزای مهم ساختمان می باشد که در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج دهید، برای انتخاب پمپ آب اصول مهمی هستند که همواره افراد با رعایت این اصول در تلاش برای خرید بهترین پمپ آب هستند. پمپ آب در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارد.

پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.

پمپ آب برای ساختمان

بسیاری از افراد هنگام انتخاب پمپ آب برای ساختمان دچار مشکل میشوند و همواره این سوال برای آن ها پیش می آید که پمپ آب برای طبقه چهارم چه ویژگی هایی باید داشته باشد و یا پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه چه نوع پمپی می باشد، در اینجا قصد داریم شما را با ویژگی های لازم برای انتخاب پمپ آب برای طبقات بالا آشنا کنیم.

یکی از مهمترین اصول انتخاب کردن پمپ آب برای ساختمان 1 تا 7 طبقه کارکرد و فشار آن می باشد پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چه پمپ آبی بخرم در اینجا نحوه محاسبه پمپ آب ساختمان را قرار داده ایم:

برای محاسبه هد پمپ در ساختمان خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

بیشترین ارتفاع ساختمان را برای رسیدن آب با فشار مناسب بعنوان آخرین مصرف کننده در نظر می گیریم.
فشار ورودی پشت شیرها 2 بار در نظر گرفته می شود. فشار بیش از حد موجب آسیب رسانی به شیرها، شلنگ های رابط و دیگر اتصالات می شود. هر 1 بار فشار معادل 10 متر طول لوله می باشد.

H = h + (L * 0.105) + 20 (m)

L در این رابطه طول بیشترین مسیر لوله کشی می باشد که برای محاسبات دقیق تر می توان به ازای هر زانو که معادل 5 متر طول لوله مستقیم می باشد به این مقدار اضافه کرد و h میزان ارتفاع ساختمان می باشد.

عدد 20 در این رابطه معادل 2بار فشار پشت شیرها می باشد.

برای محاسبه قدرت پمپ آب میتوانیم از فرمول زیر استفاده کنیم که عبارت است از:

• TDH= هد داینامیک کل = فاصله عمودی گردش مایع( در فوت) + اتلاف اصطکاک لوله

• Q= میزان جریان مایع در گالن برای یک دقیقه

• SG = گرانش مایع(اگر شما آب را پمپاژ کنید SGبرابر با ۱ است.)

• نیروی آب= TDH×Q×SG/3960

• قدرت واقعی مورد نیاز= ( اسب بخار آب)/( بازدهی پمپ تاسیساتی) برابر ۱ است.

• یادداشت بازده بعنوان عدد اعشاری ( ۵٪->0.5 )

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که پلاک خوانی پمپ آب به شما کمک میکند تا متوجه شوید که پمپ اب چند اسبه می باشد.

انتخاب پمپ آب خانگی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد برای انتخاب پمپ آب خانگی اصول و قواعدی وجود دارد که با رعایت این اصول و در نظر گرفتن این قواعد میتوانید به آسانی بهترین پمپ آب خانگی را تهیه نمایید.

یکی دیگر از اصول انتخاب پمپ اب خانگی قدرت فشار این پمپ می باشد، در قسمت های بالایی نحوه محاسبه کردن فشار پمپ اب را برای شما عزیزان قرار داده ایم که با استفاده از این فرمول سریع، میتوانید فشار پمپ آب خانگی خود را محاسبه کنید.

پمپ آب پنتاکس دارای انواع مختلفی است که شناخت تک تک آنها برای استفاده هر چه بهتر و تامین نیاز هایی از قبیل کاهش هزینه و مصرف انرژی ضروری و مهم می باشد. بخش زیادی از تولیدات و پمپ های برند Pentax به عنوان پمپ آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

با محاسبه میزان ارتفاع و دبی به راحتی با توجه به نمودار و یا جدول مربوط به پمپ ها، می توان پمپ مورد نیاز خود را انتخاب کرد. در واقع محاسباتی جهت قدرت و یا توان پمپ انجام نمی دهیم تنها از روی ارتفاع و دبی مورد نیاز می توان پمپ با قدرت مشخص را پیدا کرد.

مثال) برای یک ساختمان سه طبقه دو واحدی کدام یک از پمپ های پنتاکس زیر مناسب می باشد؟

متر 39= 30+ 3 * 3 = ارتفاع پمپ

لیتر در ساعت 2400 = 400 * (3*2) =دبی آب

متر مکعب در ساعت 2.4= 1000 /2400 =دبی آب

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

همانطور که تا الان متوجه شدید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه سیستم های پمپ آبی از سال ۱۹۸۴ تولید می شوند و طیف وسیعی از انواع آن ارائه می شود.

در انتخاب یک پمپ مناسب بسیاری از ملاحظات را باید در نظر گرفت. مانند این که آیا به یک پمپ تشدید کننده هیدرولیک نیاز دارید یا یک پمپ ساده، ارزان و قدرتمندتر. در اینجا سعی می کنیم به شما در خصوص خرید آگاهانه کمک کنیم.
معمولا انتخاب و خرید پمپ آب با توجه با تنوع انواع پمپ کار سختی است و همیشه سوالاتی را در ذهن خریدار ایجاد می کند.

مثلا کدام یک بیشترین کارایی را دارد کدام برند بهترین و مناسب ترین انتخاب می باشد همیشه باید مواردی را مد نظر قرار داد که علاوه براینکه از نظر اقتصادی خرید مقرون به صرفه ای باشد دارای کیفیت نیز باشد و بیشترین کارایی را نیز داشته باشد، بنابراین قبل از خرید پمپ خانگی و پمپ آب برای ساختمان 5 طبقه مواردی را می بایست مد نظر داشته باشید مانند:

  • عملکرد پمپ

  • تعداد طبقات آپارتمان

  • تعداد واحد

  • متراژ خانه (متراژ لوله کشی ساختمان)

  • میزان مصرف

  • تعداد شیرهای ساختمان


محاسبه قدرت پمپ آب

برای محاسبه قدرت پمپ آب باید از فرمول زیر استفاده کنید:

برای دانستن قدرت پمپ آب سطح آب را در مخزن پایه بررسی کنید. این مخزن است که آب را برای پمپ تامین می کند. سطح آب در مخزن برابر با سطح آب لوله خواهد بود، اگر از یک چاه، آب پمپاژ کنید، یا عمق را بطور مستقیم اندازه گیری کنید، و یا میزان سطح آب در منطقه خود( در این زمان از سال) را تخمین بزنید. سازمان های دولتی مانندUSGS اغلب می توانند این اطلاعات را ارائه دهند.
مخزن نهایی را خالی کنید. مخزن نهایی در واقع دومین مخزن است که آب انتقالی را از مخزن اصلی پمپاژ میکند. مطمئن شوید که این مخزن خالی است و به پمپ درست وصل شده است.

جدول پمپ آب

جدول راهنمای انتخاب پمپ آب بر مبنای تعداد طبقات و تعداد واحد ها در زیر برای شما عزیزان اورده شده است. دقت کنید پمپ های پیشنهادی بر مبنای اصول کلی انتخاب گردیده اند.

در صورت بروز مشکل در انتخاب و نیاز به راهنما پس از انتخاب پمپ مربوطه می توانید با کارشناس شرکت تماس حاصل فرموده و از بابت انتخاب خود برای ساختمان اطمینان حاصل فرمایید. در جدول زیر مبنای انتخاب پمپ توان و نوع پمپ بوده که در طبقات و تعداد واحد های مختلف متغیر می باشد.

همچنین پمپ آب برای ساختمان 3 طبقه و ویژگی هایی که باید از نظر توان و فشار داشته باشد را مورد بررسی قرار داده ایم.

  • 1 طبقه تک واحدی پمپ کوچک 0.5 38 2.5 24 QB-60 Calmo

  • 1 طبقه دو واحدی بشقابی 0.5 20 5.4 24 SCM Calmo

  • 2 طبقه تک واحدی بشقابی 1 33 6.0 24 GSCM Calmo

  • 2 طبقه دو واحدی بشقابی 1 33 6.0 24 GSCM Calmo

  • 3 طبقه تک واحدی جتی 1 52 3.2 24 JPS-335 Calmo

  • 3 طبقه دو واحدی دو پروانه 1.5 45 6 50 SCM 2-52 Calmo

  • 3 طبقه سه واحدی دو پروانه 1.5 45 6 50 SCM 2-52 Calmo

  • 4 طبقه تک واحدی جتی 1 52 3.2 24 JPS-335 Calmo

  • 4 طبقه دو واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

  • 4 طبقه سه واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

  • 5 طبقه تک واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

  • 5 طبقه دو واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

  • 5 طبقه سه واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

  • 6 طبقه تک واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo

  • 6 طبقه دو واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo

  • 6 طبقه سه واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo

ساده ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی

به منظور انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای منزل مسکونی، آپارتمان یاویلا ساده ترین روش، این است که ابتدا دو مولفه مهم محاسبه شود. این دو مولفه مهم عبارتند از:فشار پمپ آب (ارتفاع یا H)

  • فشار پمپ آب

  • بازدهی پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

امروزه با افزایش انفجارگونه جمعیت شهرها و رونق گرفتن ساخت مجتمع های و برج های مسکونی تامین آب مورد نیاز تمامی واحدها بخصوص واحد های مستقر در طبقات بالاتر امری اجتناب ناپذیر گردیده است لذا برای تامین فشار و دبی آب مصرفی از انواع پمپ سانتریفیوژ تک پروانه، پمپ سانتریفیوژ دو پروانه و پمپ سانتریفیوژ چند پروانه و همچنین انواع بوسترپمپ های دو و چند پمپه استفاده می گردد.

پمپ آب یا پمپ آب خانگی، پمپی است که در مصارف خانگی جهت تقویت فشار آب خانگی استفاده می شود. برای افزایش فشار آب خانگی از پمپ های مختلفی می توان استفاده کرد که پمپ جتی می تواند انتخاب خوبی باشد.

برای شروع روند انتخاب درست یک پمپ آب باید این نکات را بدانید:

  • چه مقدارآب مصرف می کنم؟

  • چه مقدار فشار آب نیاز دارم؟

  • نوع و ساختار پمپ. مثال: چدن یا استیل

  • نوع ست کنترل

مقدار مصرف پمپ آب خانگی

مقدار مصرف آب در هر خانه ای بسته به تعداد افراد خانواده متفاوت است. مثلا اگر شما یک خانواده ی دو نفره هستید و سه عدد دوش آب دارید مصرف آبتان نسبت به یک خانواده چهار نفره با خانه ای مشابه کمتر خواهد بود.

بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای منزل مسکونی یا آپارتمان:

برای بدست آوردن فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب منزل مسکونی خود ابتدا باید تعداد طبقات منزل خود را در عدد ۳ ضرب کنید که این عدد ۳ همان ارتفاع کف تا سقف هر طبقه می باشد.

به عنوان مثال اگر ساختمان مورد نظر شما دارای شش طبقه، همراه با یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیر زمین باشد در واقع تعداد طبقات این ساختمان هشت طبقه است و زمانی که در عدد ۳ ضرب گردد به عدد بیست و چهار می رسیم که این عدد ارتفاع حدودی محلی است که پمپ آب از زیر زمین تا طبقه ششم باید توانایی انتقال آب را داشته باشد.

سپس به منظور بدست آوردن فشار مناسب آب در پشت هر شیر آب یا رایزر، عددی را که از ضرب تعداد طبقات منزل خود در عدد ۳ بدست آورده ایم را با عدد ۳۰ جمع کرده و فشاری در حدود ۲ تا ۳ بار را در پشت هر شیر آب در تمامی طبقات خواهیم داشت.

به عنوان مثال اگر ساختمان هشت طبقه ای در مثال بالا را با احتساب ارتفاعی که از زیر زمین تا طبقه ششم بدست آوریم که عدد ۲۴ متر را نشان می داد با عدد ۳۰ متر جمع کنیم، فشاری که پمپ آب انتخاب شده باید ایجاد کند عدد ۵۴ متر یا ۵/۵ بار را نشان می دهد که برای این ارتفاع مناسب بوده و فشاری ایده ال را ایجاد می کند.

حال با بدست آوردن فشار پمپ آب قدرت پمپ آب یک اسب قادر خواهیم بود، برای انتخاب پمپ آب خانگی انواع پمپ آب را از این نظر مورد بررسی قرار داده و جهت خرید پمپ آب اقدام نماییم.

بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای ویلا:

بدست آوردن فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب برای ویلا به دوصورت امکان پذیر می باشد:

در حالت اول پمپ آب دقیقا در زیر ویلا قرار می گیرد که به منظور محاسبه فشار این پمپ آب به همان روش محاسبه فشار پمپ آب خانگی جهت منزل مسکونی اقدام می کنیم.

به عنوان مثال: اگر ویلای شما دوبلکس یا دو طبقه باشد و در طبقه بالا از سرویس بهداشتی و حمام نیز بهره ببرید، فشار مورد نیاز پمپ آب از ضرب عدد ۳ در ۲ طبقه و جمع آن با عدد ۳۰ بدست می آید که طبق این روش پمپ آب مورد نیاز شما باید فشار ۳۶ متر را داشته باشد تا بتواند فشاری معادل ۲ تا ۳ بار را پشت تمامی شیرها در هر دو طبقه ایجاد نماید.

در حالت دوم پمپ آب با فاصله از ویلا قرار داشته و به منظور محاسبه فشار این پمپ آب ابتدا باید طول مسیر را بدست آورده و هر ۱۰ متر آن را یک متر محاسبه کنیم و سپس ارتفاع تعداد طبقات ویلا را با ارتفاع طول مسیر جمع کرده و عدد بدست آمده را با عدد ۳۰ دوباره جمع می کنیم تا فشار مناسب پمپ آب را بدست آوریم.

به عنوان مثال اگر طول مسیر پمپ آب تا ویلا ۱۰۰ متر باشد، از تقسیم آن به عدد ۱۰ به ارتفاع ۱۰ متر می رسیم و اگر ویلا دوبلکس باشد و در طبقه دوم از حمام و سرویس بهداشتی بهره استفاده کنیم، ارتفاع این دو طبقه ۶ متر بوده و از مجموع ۱۰ متر (طول مسیر) و ۶ متر (ارتفاع دو طبقه) و جمع این دو با عدد ۳۰ به ارتفاع ۴۶ متر رسیده و پمپ آب خانگی مورد انتخاب باید قادر به انتقال آب تا ۴۶ متر ارتفاع ستون آب باشد تا فشاری بین ۴ تا ۵ بار را پشت هر شیر آب ایجاد کند.

منبع تحت فشار از یک پوسته ی فلزی یا تیوپ، فلنج و والف تشکیل شده است و در واقع اجماع این چهار قطعه با هم، منبع تحت فشار را تشکیل می دهد و عملکرد آن بدین صورت است که این منابع با داشتن آن تیوپ و همچنین هوای تحت فشار، آب را به داخل لوله ها هدایت می کنند. هنگامی که یک فرد شیر آب را باز می کند، فشارهوا در منبع تحت فشار در سراسر لوله کشی افزایش می یابد. (این فشار معمولا بین 20 تا 40PSI می باشد) و زمانیکه شیر آب بسته می شود پمپ آب با کاهش فشار آب در منبع شروع به شارژ کردن منبع می کند.

 بدست آوردن بازدهی (دبی Q) پمپ آب خانگی برای آپارتمان، منزل مسکونی و ویلا:

برای محاسبه و بدست آوردن بازدهی یا دبی مورد نظر جهت هر واحد مسکونی به دو روش می توان اقدام کرد:

روش اول: در این روش که بسیار ساده و سریع می باشد به ازای هر واحد مسکونی میزان مصرفی در حدود ۴۰۰ لیتر در ساعت را در نظر می گیریم.

به عنوان مثال اگر ساختمان دارای ۶ طبقه مسکونی ۲ واحدی و یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیر زمین باشد میزان فشار و بازدهی پمپ آب مورد نیاز به این طریق محاسبه می شود.

فشار یا ارتفاع پمپ آب: تعداد طبقات (۸ – شش طبقه بعلاوه پارکینگ و زیرزمین) ضرب در سه بعلاوه سی

۸ × ۳ + ۳۰ = ۵۴

بازدهی پمپ آب شخصی : تعداد واحدهای مسکونی (۱۲) ضرب در ۴۰۰

 ۱۲ × ۴۰۰ = ۴۸۰۰ لیتر بر دقیقه

تبدیل لیتر بر دقیقه به متر مکعب بر ساعت:

۴۸۰۰ ÷ ۱۰۰۰ = ۴٫۸ متر مکعب

حال می توان با داشتن مقدار دبی پمپ آب و فشار پمپ آب برای انتخاب پمپ آب خانگی و خرید پمپ آب اقدام نمود.

روش دوم : در این روش که نسبت به روش اول پیچیده تر است از فاکتورد همزمانی (Contemporaneity Factor) استفاده می شود که به نقاط تحویل بستگی دارد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *