• شنبه تا 5شنبه، ساعت 8 صبح - 8 شب
  • ایران
    تهران
    09359596977
    شنبه-5شنبه،8صبح-8شب
    Info@keyhanpump.com
بسته

روش انتخاب پمپ آب خانگي

پمپ آب خانگي يا همان پمپ تقويت فشار آب ساختمان در انواع نيم اسب بخار، يک اسب بخار، يک ونيم اسب بخار و دو اسب بخارموجود مي‌باشد. پمپ آب خانگي نيم اسب بخار جهت مصرف در ساختمان‌هاي يک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر نصب مي‌گردد.

پمپ آب خانگي يک اسب بخار بشقابي جهت مصرف در ساختمان‌هاي سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژهر واحد 75 متر نصب مي‌گردد. پمپ آب خانگي يک اسب بخار جتي جهت مصرف در ساختمان‌هاي چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 68 متر نصب مي‌گردد.

پمپ آب خانگي يک اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان‌هاي چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 75 متر نصب مي‌گردد. پمپ آب خانگي يک و نيم اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان‌هاي پنج طبقه 10 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب مي‌گردد.

پمپ آب خانگي دو اسب بخار جهت مصرف در ساختمان‌هاي پنج طبقه 14 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب مي‌گردد. پمپ آب خانگي با توان‌هاي بيش از دو اسب بخار از طريق مشاوره تلفني و يا مذاکره حضوري کارشناسان جهت مصرف در مجتمع‌هاي مسکوني با تعداد واحد بالا وطبقات مختلف انتخاب و عرضه مي‌گردد.

پيشنهاد مي شود جهت انتخاب صحيح پمپ افزايش فشار آب خانگي مورد نياز شما با کارشناسان ما مشاوره نماييد تا کليه نيازهاي شما را پوشش دهد.

امروزه با افزايش انفجار گونه جمعيت شهرها و رونق گرفتن ساخت مجتمع‌ها و برج‌هاي مسکوني تامين آب مورد نياز تمامي واحدها بخصوص واحد‌هاي مستقر در طبقات بالاتر امري اجتناب ناپذير گرديده است لذا براي تامين فشار و دبي آب مصرفي از انواع پمپ سانتريفيوژ تک پروانه، پمپ سانتريفيوژ دو پروانه و پمپ سانتريفيوژ چند پروانه و همچنين انواع بوستر پمپ‌هاي دو و چند پمپه استفاده مي‌گردد.

روش انتخاب پمپ آب آپارتماني

انتخاب پمپ آپارتماني وابسته به متغيرهاي بسياري مي‌باشد از آن جمله مي‌توان به:
1. تعداد طبقات ساختمان
2. تعداد واحد ساختمان
3. متراژ هر يک از واحدها
4. محل قرار گيري پمپ در ساختمان (بعد از کنتور آب و در ورودي آب ساختمان و يا بر روي پشت بام)
5. طول مسير لوله کشي‌ها در داخل ساختمان
6. سايز لوله‌ها در داخل ساختمان و …

پمپ آب خانگي

پمپ آب خانگي يا همان پمپ تقويت فشار آب ساختمان در انواع نيم اسب بخار، يک اسب بخار، يک و نيم اسب بخار و دو اسب بخار موجود مي‌باشد.
پمپ آب خانگي نيم اسب بخار جهت مصرف در ساختمان‌هاي يک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر نصب مي‌گردد.
پمپ آب خانگي يک اسب بخار بشقابي جهت مصرف در ساختمان‌هاي سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ هر واحد 75 متر نصب مي‌گردد.
پمپ آب خانگي يک اسب بخار جتي جهت مصرف در ساختمان‌هاي چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 68 متر نصب مي‌گردد.
پمپ آب خانگي يک اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان‌هاي چهار طبقه هشت واحد با حداکثر متراژ 75 متر نصب مي‌گردد.
پمپ آب خانگي يک و نيم اسب بخار دو پروانه جهت مصرف در ساختمان‌هاي پنج طبقه 10 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب مي‌گردد.
پمپ آب خانگي دو اسب بخار جهت مصرف در ساختمان‌هاي پنج طبقه 14 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب مي‌گردد و براي 20 واحد با ميانگين 100 متر متراژ از پمپ‌هاي 4 اسب دو پروانه سه فاز استفاده مي‌گردد.
جهت مجتمع‌هاي مسکوني با تعداد واحد بيش از 20 واحد از انواع بوستر پمپ‌ها استفاده مي‌گردد اين بوستر پمپ‌ها بسته به ميزان مصرف آب درانواع بوسترپمپ‌هاي دو و چند پمپه قرار مي‌گيرد. در بوستر پمپ‌ها جهت کاهش مصرف برق و افزايش طول عمر قطعات پمپ از سيستم‌هاي دور متغير الکترونيکي (اينورتر) استفاده مي‌گردد. عملکرد اين سيستم‌ها به اين نحواست که با سنسورهايي که در مدار خروجي پمپ قرار گرفته ميزان فشار و دبي پمپ سنجيده شده و با کنترل سرعت دوران الکتروموتور نصب شده بر روي پمپ منجر به کاهش مصرف انرژي مي‌گردد.
براي کارکرد پمپ‌ها به صورت اتوماتيک و کاهش دفعات روشن وخاموش شدن پمپ‌ها ودر نتيجه عملکرد کم صداتر پمپ نياز به نصب مخزن تحت فشار به همراه درجه و کليد اتوماتيک است چرا که آب تحت فشار ذخيره شده در منبع مذکور باعث ايجاد يک فشار ثابت در پشت لوله گرديده و در نتيجه کاهش چشمگير دفعات روشن و خاموش شدن پمپ و همچنين ايجاد جريان متناوب و يکنواخت آب در لوله‌ها را در پي دارد.

راه اندازي و نصب پمپ آب خانگي

هنگام راه اندازي و نصب پمپ آب منزل بهتر است مکان نصب پمپ را پايين‌تر و يا همسطح ورودي آب قرار داده تا فشار مکش ايجاد شده مثبت باشد، اگر اين کار در بعضي از شبکه‌هاي آبرساني امکان پذير نبود، تا آن‌جايي‌که وضع ايستگاه‌هاي پمپاژ اجازه مي‌دهد بايد سعي نمود پمپ نزديک سطح مايع منبع مکش قرار گيرد تا بخشي از توان پمپ صرف مکش آب نگردد و مشکلات کم‌تري در کار پمپ ايجاد شود، مسير لوله کشي بايد حتي المقدور مستقيم و از ايجاد خم‌ها و زانوها کم‌تري استفاده گردد، بين زانويي و محل اتصال مکش بايد لوله مستقيمي به طول حداقل 5 برابر قطر مکش فاصله ايجاد نمود. چون در غير اين صورت فشار مکش نامتعادلي ايجاد شده و يک طرف چشمه پروانه و محفظه مکش پر تر از طرف ديگر شده و تلفات هيدروليکي پمپ زياد و راندمان پمپ کم مي‌گردد. بايد قطر لوله مکش يک واحد بزرگ‌تر از قطر مجراي رانش بوده و اگر امکان پذير نيست حداقل يکسان باشد، در مجتمع‌هاي مسکوني بزرگ که از بوستر پمپ استفاده مي‌شود توجه به موارد ذيل در طول عمر بوستر پمپ شما موثر خواهد بود. در مسير رانش پمپ، يک شير دروازه‌اي و يک سوپاپ کنترل قرار مي‌دهند، کار اين سوپاپ حفظ پمپ در مقابل فشارهاي اضافي وارد بر پمپ است. سوپاپ انتهاي لوله مکش بايد حداقل 1.5 متر از سطح مايع مکش پايين‌تر بوده و پمپ نيز بايد به سطح منبع مکش نزديک باشد. پمپ و موتور را بايد روي فونداسيون محکمي نگه داشت تا منجر به لرزش و صداي اضافه پمپ نگردد در غير اينصورت بوش‌هاي اتصال محور پمپ و موتور و همچنين ياتاقان‌هاي آن خراب و سبب شکستگي محور مي‌گردد.

روش انتخاب پمپ آب خانگي

آسان‌ترين راه براي انتخاب يک پمپ آب خانگي با مراجعه به جداول و نمودار مشخصه در کاتالوگ پمپ‌ها با توجه به داشتن ارتفاع و ميزان آبدهي مورد نياز مي‌باشد. اين نمودارها کليه‌ي مشخصات پمپ آب اعم از ارتفاع (هد)، توان و راندمان را در سرعت دوران مورد نظر به ازاي آبدهي‌هاي (دبي) مختلف نمايش مي‌دهند تا استفاده‌ي عملي از آن راحت‌تر گردد.

فهرست مشخصات فني

1. نشانگر دبي
2. نشانگر ارتفاع
3. حداکثر اينچ خروجي (مربوط به پمپ‌هايي با کاربردهاي صنعتي)

عوامل موثر در نوع اين پمپ آب خانگي عبارتند از:

1. تعداد طبقات ساختمان
2. متراژساختمان
3. تعداد شير موجود
4. ميزان مصرف آب

انواع پمپ قابل ارائه جهت مصارف خانگي:

1. پمپ با مخزن انبساط
2. پمپ با کليد اتوماتيک
3. بوستر پمپ

که با توجه به ميزان مصرف آب، يکي از پمپ هاي مذکور انتخاب خواهد شد. موتور پمپ آب خانگي يا الکتروپمپ خانگي براي افزايش فشار آب خانه‌ها و آپارتمان‌ها استفاده مي‌شود و اين پمپ آب قوي کاملا مشکل مصرف کننده را برطرف مي‌نمايد.

پمپ آب خانگي بي صدا يا پمپ آب خانگي کم صدا:

کليه‌ي پمپ‌ها موجود در بازار ايران داراي صدا مي‌باشند و اين اشتباه مرسوم در بازار کاملا غلط مي‌باشد. به اطلاع مشتريان عزيز مي‌رساند که واژه پمپ آب خانگي بي صدا فقط براي سوء استفاده مي‌باشد. لذا پمپ‌هاي موجود در بازار داراي صدا بوده و فقط در برندها و مدل‌هاي مختلف، ميزان صدا متفاوت مي‌باشد.

روش تنظيم پمپ آب خانگي:

الکتروپمپ‌هاي آب خانگي به دو دسته تقسيم مي‌شوند. اول الکتروپمپ‌هاي افزايش فشار آب و دوم الکتروپمپ‌هاي آب در گردش (سيرکولاتور يا پمپ‌هاي برگشت آب گرم) که اين سري از پمپ‌ها جهت به گردش درآوردن آب گرمدر يک مدار بسته (مثل شوفاژ خانه‌ها) استفاده مي گردد و عموما الکتروموتورهاي آن‌ها 1500 دور هستند ولي الکتروموتورهاي پمپ مورد اول 3000 دور هستند. هرچه ميزان دور الکتروموتور بيش‌تر باشد ميزان فشار و صداي توليدي در هنگام کار بيش‌تر خواهد بود.

عموما جهت اتوماتيک کردن پمپ‌هاي افزايش فشار از سه سيستم استفاده مي‌گردد:

1. استفاده از منبع تحت فشار
2. استفاده از ست کنترل يا کليد ديجيتال
3. استفاده از تابلو فرمان (جهت الکتروپمپ‌هاي سه فاز و احيانا اينورتر)

در ادامه به تعدادي از بهترين پمپ آب براي ساختمان و بهترين پمپ آب خانگي اشاره مي‌کنيم.

بيش‌ترين استفاده از پمپ‌هاي خانگي و يا به نوعي بهترين پمپ آب خانگي شامل برندهاي زير است:
1. پمپ آب خانگي پنتاکس Pentax
2. پمپ آب خانگي ساير Saer
3. پمپ آب خانگي ابارا Ebara

اطلاعات عمومي در مورد الکتروموتور کاربري پمپ آب خانگي

1. تقويت فشار آب خانه و آپارتمان
2. افزايش فشار آب خانگي
3. پمپ آب خانگي بي صدا يا پمپ آب خانگي کم صدا
4. پمپ با مخازن انبساط
در مصارف پمپ خانگي، پمپ با مخازن انبساط براي نگهداري نياز به کنترل و سرويس به موقع و زيادي نسبت به نوع ديگري دارد و تشکيل شده از پمپ و پنج راهي، کليد اتوماتيک، درجه و منبع انبساط که نسبت آب مصرفي اندازه منبع انبساط و مقدار ارتفاع قدرت پمپ و مقدار برق مصرفي پمپ نوع اتوماتيک را تعيين مي‌کند.

پمپ با کليد اتوماتيک

در مصارف پمپ خانگي، پمپ با کليد اتوماتيک نسبتا هزينه کم‌تري از منبع انبساط و پمپ را دارد ولي براي استفاده از کليد اتوماتيک در پمپ‌هاي خانگي بايد مقدار باز و بسته شدن شير را در نظر گرفت چون در هر دور باز و بسته شدن شير کليد اتوماتيک استارت زده و پمپ شروع به کار مي‌کند به همين علت است که براي استفاده از پمپ با کليد اتوماتيک رعايت اينکه مقدار مصرف بيش‌تر باشد از اين انتخاب پمپ با کليد اتوماتيک صرف نظر کرد. پمپ خانگي با اتوماتيک تشکيل شده از پمپ و کليد اتوماتيک که مقدار ارتفاع مدل پمپ و مدار مصرف الکترو پمپ نوع کليد اتوماتيک را تعيين مي‌کند.

بوستر پمپ آب خانگي

در مصارف پمپ آب خانگي، بوستر پمپ آب خانگي نسبتا جايگاه مهمي دارند چون مصارف اين نوع پمپ ها چه در مصارف خانگي و يا صنعتي خيلي با صرفه بوده و هزينه نگهداري آن‌ها کم مي‌باشد و اکثرا در آپارتمان‌ها و مراکز بزرگي که مصرف آب زيادي دارند مانند شهرک‌ها و يا شهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ولي اجزاء تشکيل دهنده اين نوع از پمپ‌ها تشکيل شده از الکترو پمپ، فشار سنج، تابلو کنترل، اينورتور و غيره.

اطلاعات عمومي در مورد الکتروموتور نحوه نصب پمپ خانگي

در هنگام راه اندازي و نصب پمپ آب منزل بايد مکان نصب پمپ را پايين‌تر از سطح منبع مکش قرار داده تا فشار مکش ايجاد شده مثبت باشد، اگر اين کار در بعضي از شبکه‌هاي آبرساني امکان پذير نبود، تا آن‌جايي‌که وضع ايستگاهه‌اي پمپاژ اجازه مي‌دهد بايد سعي نمود پمپ نزديک سطح مايع منبع مکش قرار گيرد تا مشکلات کم‌تري در کار پمپ ايجاد شود، مسير لوله کشي بايد مستقيم و از ايجاد خم‌ها و زانوها و لوازمات لوله کشي نه چندان مورد نياز اجتناب کرد، بين زانويي و محل اتصال مکش بايد لوله مستقيمي به طول لااقل 5 برابر قطر مکش فاصله ايجاد نمود. چون در غيراين صورت فشار مکش نامتعادلي ايجاد شده و يک طرف چشمه پروانه و محفظه مکش پر تر از طرف ديگر شده و تلفات هيدروليکي پمپ زياد و راندمان پمپ کم مي‌گردد.
بايد قطر لوله مکش يک واحد بيش‌تر از قطر مجراي رانش بوده و عمق مکش بين 4.5 تا 6 متر باشد، لوله مکش بايد کاملاً آب بندي بوده و از محبوس نمودن هوا در لوله مکش اجتناب ورزيد، در قسمت اعظم لوله ورودي پمپ، فشار هوا کم‌تر از فشار جو بوده و براي مطمئن شدن از آب بندي لوله ورودي بعد از کارگذاري، يک شعله به قسمت‌هاي اتصالي نزديک مي‌کنند در صورتي که درزي موجود باشد شعله به طرف لوله کشيده مي‌شود لوله مکش بايد 1 تا 2 متر پايين‌تر از حداقل سطح آب چاه باشد تا هوا وارد پمپ نگردد در قسمت رانش پمپ شير يک طرفه جهت جلوگيري از حرکت معکوس آب و شير تنظيم جهت کم و زياد نمودن آب تعبيه نموده با صدمه‌اي به پمپ وارد نگردد.
جهت نصب پمپ اصولا يک شاسي محکم براي موتور و پمپ درنظر گرفته و از ايجاد ناميزاني که سبب فرسوده شدن بوش‌هاي اتصال و ياتاقان‌ها و احتمالا شکستن محور پمپ مي‌گردد جلوگيري مي‌شود همواره بايد سعي نمود محور پمپ‌ها با موتور محرک آن در کارخانه ميزان شود که اين ميزان نبايد در اتصال و نصب پمپ به هم بخورد.
معمولاً صفحه‌اي به ضخامت 2.5 تا 4 سانتي‌متر بين صفحه زبري پمپ و سطح بالايي فونداسيون در نظر گرفته مي‌شود که با ملات سيمان پوشيده شده تا ناصافي‌هاي بالايي فونداسيون اصلاح و حرکت جانبي صفحه زبري پمپ کم شود.
درمسير رانش پمپ، يک شير دروازه‌اي و يک سوپاپ کنترل قرار مي‌دهند، کار اين سوپاپ حفظ پمپ در مقابل فشارهاي اضافي وارد بر پمپ است. سوپاپ انتهاي لوله مکش بايد لااقل 1.5 متر از سطح مايع مکش پايين‌تر بوده و پمپ نيز بايد به سطح منبع مکش نزديک باشد. پمپ و موتور را بايد روي فونداسيون محکمي نگهداشت تا تنظيم آن خراب نگردد در غير اينصورت بوش‌هاي اتصال محور پمپ و موتور نيز ياتاقان‌هاي آن خراب و سبب شکستگي محور مي‌گردد.

يکي از سئوالات شايع در بين مشتريان اين است که از ست کنترل استفاده کنيم يا از منبع تحت فشار؟

در شرايطي که فضاي کافي براي نصب پمپ وجود دارد اولويت با نصب مخزن تحت فشار به همراه درجه و کليد اتوماتيک است چرا که آب تحت فشار ذخيره شده در منبع مذکور باعث ايجاد يک فشار ثابت در پشت لوله گرديده و در نتيجه کاهش چشم‌گير دفعات روشن و خاموش شدن پمپ و همچنين ايجاد جريان متناوب و يکنواخت آب در لوله‌ها را در پي دارد.

ست کنترل چيست؟

ست کنترلر قطعه‌اي است مشتمل بر برد الکترونيکي کنترل فشار در داخل و فضاي بسيار کوچک ذخيره آب تحت فشار بر روي ست کنترل به همراه درجه و کابل برق مربوطه از مزاياي اين سيستم مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:
1. اشغال فضاي بسيار کم در محيط هايي که مشکل محدوديت فضا وجود دارد
2. مناسب جهت منازل تک واحدي به دليل دفعات مصرف پايين آب
3. نصب آسان و بدون نياز به تنظيمات اوليه
4. مقاومت بالا در شرايط مرطوب بخصوص شمال کشوربه دليل عدم استفاده از مخزن فلزي

معايب ست کنترل:

1. درصورت خرابي بورد الکترونيکي معمولاً امکان تعمير وجود ندارد.
2. استهلاک بالاي پمپ ومصرف برق بيش‌تربه دليل بالا رفتن دفعات روشن و خاموش شدن پمپ به دليل عدم وجود ذخيره مناسب آب تحت فشار.
3. عدم يکنواختي جريان آب در لوله‌ها به دليل دفعات بالاي روشن و خاموش شدن پمپ.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *